Paus Unicorn Yang Ganjil

By PEJUANG KESENIAN EXTREME on 9:05 AM

Filed Under: ,

Sudah semestinya anda biasa mendengar atau melihat keajaiban binatang mitos yang digelar Unicorn yang sememangnya terkenal disebabkan keunikannya dan lagendanya yang tersendiri..Malahan.,daripada mitos-mitos Greek itu sendiri ada diselitkan cerita berkenaan kuda istimewa ini..Tapi bagaimana pula dengan Paus...

Paus Unicorn..Pelik sungguh gelaran tersebut..
Untuk pengetahuan semua,binatang yang PKE maksudkan ialah Narwhal iaitu sejenis Paus yang mirip seperti binatang unicorn yang mempunyai tanduk didepan yang tinggal dikawasan kutub Utara..Paus yang mempunyai nama saintifiknya Monodon Monoseros ini merupakan spesis Paus yang paling jarang diketahui manusia..

Cuba teka dari mana asal nama Paus ini??
Nama Narwhal bukanlah gabungan daripada perkataan North dan Whale sebaliknya nama paus ini berasal daripada bahasa Norse Kuno yang bermaksud "Paus mayat"..Nama yang diberikan kepada binatang ini sememangnya sepadan dengan sifat mereka yang kebiasaannya tidak bergerak dipermukaan air dengan posisi perut menghadap ke atas dan warna kulit yang kelihatan kelabu pucat..

Apa fungsi Tanduk itu??
Tanduk yang mempunyai lebih 10 juta saraf ini berfungsi sebagai pengesan kualiti air laut untuk keselesaan hidup mereka disamping untuk mempertahankan diri daripada serangan musuh..Selain penggunaan tanduk ini untuk mencari makanan,mereka juga menggunakannya untuk bercumbuan..(gila)

Daripada zaman pertengahan Eropah sehinggalah sekarang,binatang ini masih menjadi buruan ramai pemburu kerana dikatakan khasiat tanduk Narwhal ini sama sahaja dengan khasiat Tanduk Unicorn yang dikatakan sesuai untuk menawar racun ,bahan untuk menyihir dan pembawa kebahagian kepada si pemiliknya..Malah,mengikut harga pasaran.,harganya boleh mencecah USD5000..

Walau apapun yang terjadi,aku berharap nasib paus ini tidak semalang Platypus yang dikatakan hampir atau sememangnya sudah pupus..

Nota:Teringin pula nak mencari info tentang Platypus..



11 comments for this post

hehee...comel gak bende nih

Posted on July 25, 2010 at 2:26 PM  

ye ke...macam x je..hi

Posted on July 25, 2010 at 9:35 PM  

memang pelik, macam2 kan

Posted on July 26, 2010 at 7:00 AM  

kan best kalo dorg biarkan je paus ni hidup..T.T

Posted on July 26, 2010 at 5:40 PM  

unik . :)

Posted on July 26, 2010 at 5:55 PM  

dahsyat nya gambar last tu haha

Posted on July 26, 2010 at 6:24 PM  

wow. pelik gila. xthu pulk aku. haha. tp siyes menarik pulk aku tngok. hee :D

Posted on July 26, 2010 at 9:02 PM  

aku penah dengar wujud paus ni..aku ingat hanya mitos..still ada lg rupanya.

"Review Filem Tekken (2010) : Survival is No Game"

Posted on July 27, 2010 at 1:01 AM  

hm.. ok

Posted on July 27, 2010 at 6:09 PM  
ISA

Salam PKE,

Sori bro... gua baru belajar dan pasang "Read More".

hehehe... lu punya credit sudah salah taip daaaa... belakang code (span).

Gua sudah adjust bro... kesilapan teknikal.. Sebab blog gua tak pernah tidak bagi kredit kepada sumber yang di rembat... lu boleh check semua n3 gua untuk kepastian.

Manyak2 ampunnnnn, lain kali kalau ada n3 yang best, gua rembat lagi tau... kihkihkih....

Anyway TQ bro... untuk n3 tu dan peringatan.

Posted on July 28, 2010 at 8:24 PM  

hahahaha, mmg menarik & terhibur. aku yg dh belajar bahasa diorg nie berpuluh2 tahun pn x leh ckp smpi skrg. hehehehhehe

Posted on August 1, 2010 at 7:58 AM  
Related Posts with Thumbnails
Print