Pak Cik yang Glamour di bulan Puasa dan Hari Raya

By PEJUANG KESENIAN EXTREME on 7:47 PM

Filed Under: , , , ,

Alhamdullillah..Setelah sekian lama menunggu,bulan ramadhan datang kembali..Bulan yang mempunyai keistimewaannya yang tersendiri..Jika tiada aral melintang juga,dijangkakan yang kita akan mula berpuasa pada 11 Ogos 2010 bersamaan 1 ramadhan 1431 Hijrah..Semoga kemuliaan bulan ini akan digunakan sebaik mungkin bagi kita menambah pahala yang sememangnya sentiasa tidak mencukupi berbanding dosa yang sedia ada yang semestinya sudah berbakul-bakul..

Sebut tentang Ramadhan dan syawal,pasti anda akan teringatkan sesuatu..iaitu seseorang yang boleh dikira penting disetiap tahun yang sememangnya ditugas untuk mengumumkan hari yang penting ini..beliau tidak lain dan tidak bukan ialah Engku Tan Sri Ibrahim Engku Ngah,pemegang Mohor besar raja-Raja yang bertanggungjawab untuk mengumumkan Tarikh permulaan Puasa dan Raya .beliau telah menjalankan tugas ini dengan penuh dedikasi sejak tahun 1989 sehinggalah sekarang sehingga menjadi identiti hari perayaan itu sendiri..Jikalau beliau diganti,entah bagaimana agaknya penganti beliau.,..Mesti ramai yang rindu kepada Engku..

Engku Tan Sri Ibrahim Engku Ngah

Adakalanya orang tidak mengetahui mengenai fungsi pemegang Mohor besar raja-raja..PKE pun pada mulanya tidak mengetahui..tetapi atas dasar ingin tahu,diselidiki juga fungsi pemegang dan Cop itu sekali..Tapi harap maaflah.,Cop itu tidak dapat ditunjukkan kepada anda kerana kesukaran untuk mencari sumber maklumatnya..apapun jika anda ingin mengetahui serba sedikit mengenai maklumatnya,anda boleh layari dilaman web Pejabat Penyimpan Mohor Besar raja-Raja

Tahukah anda yang Y.M Engku ini mempunyai Group Khas untuk fan beliau di Laman sosial facebook..Tapi bukan beliaulah yang membuatnya..Sebaliknya seorang blogger yang sememangnya sentiasa sempoi didalam penulisannya iaitu Zack Zukhairi..Tak caye tengoklah sendiri..

Join group Ini

Group ini merupakan tempat facebooker meluahkan keterujaan mereka yang ingin melihat T.M Engku muncul di T.V untuk membuat pengumuman..PKE pun join sekali..Korang bila pulak..

Apapun yang berlaku.,diharapkan bakal penganti Engku Tan Sri Ibrahim Engku Ngah ini tidak mengumumkan tarikh berpuasa seperti dibawah ni..hihi



Sempena bulan puasa ini juga,PKE akan menyediakan segmen khas selama 5 hari berturut-turut puasa pertama..Segmen ini ialah segmen Dakwah Islam dimana penceritaan dakwah khas yang ditujukan kepada bukan Islam supaya mereka lebih terbuka untuk memeluk Islam..kepada mereka yang sedia ada Islam sejak dari kecil juga digalakkan menonton untuk renungan atau lebih senang diklasifikasikan sebagi muhasabah diri..Jadi nantikan ye..

Selamat berpuasa diucapkan kepada semua rakan Blogger dan pelawat Blog ini..Semoga kita dapat berpuasa tanpa sebarang masalah dan halangan demi kesenangan diakhirat kelak..

Nota:Entah bagaimana pula tahun ini,PKE berasa begitu teruja untuk menyambut bulan ramadhan..Perasaan yang begitu lain daripada yang lain..tidak pernah merasai perasaan sebegitu sebelum ini..Keterujaan itu melampau..hihi


8 comments for this post

memang uncle ni jadi tumpuan kan

UV Hampir 1,000

Posted on August 11, 2010 at 5:38 AM  

tau x pe..tiap2 tahun la tertunggun-tunggu kemunculan dia..

Posted on August 11, 2010 at 7:26 AM  

selamat berpuasa buat kamu.

haish~

aku main paintball aritu, lupa nak ajak kamu.

Posted on August 11, 2010 at 9:17 AM  

hehe orang lain umum raya n pose takde ke?

"Rancangan Menarik Astro Sempena Ramadhan 2010"

Posted on August 11, 2010 at 11:00 AM  

Mmg YM Engku cukup sebati ngn pengumuman ni..dari aku kecik smpai aku besar..

ps. tumpang bangga sbb dia orang kampung aku..hehe

Posted on August 11, 2010 at 11:14 AM  

Engku Tan Sri Ibrahim Engku Ngah memang sinonim dgn musim puasa dan raya. haha... Sempoi jek.

Yang dalam video tu mcm haram. Keh3! Kalau buat betul2 kat TV mau orang pikir dua tiga kali nak percaya. Haha..

Posted on August 11, 2010 at 12:51 PM  

Zara:sampai hati x ajak..ape da..haha

pawaka:x de la..engku ni kira identiti la..ada pose mesti ada dia..

Hafiz:orang kampung..gila arr.nak sain

Ayisy:haha..yang dalam video tu amik dari cite senario..

Posted on August 13, 2010 at 12:48 AM  

Kalau bkn Pak Cik Engku tu yg umumkan cam xrye pule. hehe.
Aku sure.. he will be missed kalau da ad p'ganti bru.

Oh yep! smlm xsmpat nk say hi.

walaupun da t'lmbt but slamt berpuase.. hehe =P
smoga bulan Ramadhan thun ni dpt kte hargai dgn sebaik-baiknye.. insya-Allah..

Posted on August 13, 2010 at 4:47 PM  
Related Posts with Thumbnails