Seni Ukiran Pasir Yang Gempak!!!

By PEJUANG KESENIAN EXTREME on 8:44 PM

Filed Under:

Seni ukiran pasir mungkin kelihatan asing di negara ini lebih-lebih lagi dengan keadaan muka bumi di malaysia yang kelihatan tidak mengizinkan sehingga hal ini mengurangkan minat dikalangan belia kita disamping kurang pendedahan terhadap aktiviti ini oleh masyarakat luar....

Jika diperhatikan dari pertandingan-pertandingan yang berlangsung diluar negara,kita dapat meneliti hasil kerja mereka yang sememangnya berseni dengan mempersembahkan karya agung yang menakjubkan...Kadang-kadang perkara ini difikirkan agak mustahil untuk dilakukan tapi ...
Grand abis..

Jadi pada hari ini aku ingin mempersembahkan kepada anda ukiran pasir yang bemotif..Jom lihat...

1.Ukiran seekor Naga

Naga sering dikait dengan masyarakat dunia dahulu yang menyampaikan kehebatan naga ini melalui cerita rakyat..Naga digambarkan seekor binatang yang ganas yang menampilkan mutu seorang pahlawan..(Kononnya la)
Jadi sebagai rasa hormat dan kagum kepada binatang mitologi ini,ukiran naga diukir di timbunan pasir..

2.Binaan Kota

Rekaan binaan yang begitu memakan ruangan disekitaran pantai ialah binaan kota yang begitu mengagumkan...Memerlukan ramai juru ukir didalam projek ini kerana memerlukan komitmen yang tinggi untuk menghasilkannya..

3.Fosil dan Harta Karun

Berimaginasi tentang harta karun dan tulang-tulang dari zaman dahulu kala berjaya mencipta hasil seni seperti diatas..Ini harta Ahmad Albab yang punya..hahaha

4.Para Ilmuan

Ini amat menarik perhatian aku..Kesukaran untuk mengukurnya karya ini begitu terserlah dari raut wajah karya seni..Dibahagian mata dan garisan kedutan..fuh..kagum sangat..

5.Karya Fiksyen

Ukiran watak-watak difilem yang dijadikan motif ukiran..Kenal tak sesiapa diatas..hihi
Bagaimana pula dengan karya-karya dibawah ini..Mesti kenal ma..

6.Gambaran Imaginasi lautan

Sangat cantik..Gambaran ikan duyung yang sedang bersantai disamping keadaan istana dibawah laut yang dijaga oleh sotong kurita..


17 comments for this post

cool! nak buatlah satu nanti lepak PD, ahahaha ;P

i-city | Peta | Gambar

Posted on June 27, 2010 at 10:03 PM  

mmg stylo abis..mmg perlu imiginasi yg tinggi

New Entry Pawaka19 Dot Com

"Pengila fan bola sepak argentina yang seksa dari china"

Posted on June 28, 2010 at 10:41 AM  

wah! cantik! mmg kretif dorg ni....

Posted on June 28, 2010 at 2:19 PM  

buleh wat kat telok batik neh..

Posted on June 28, 2010 at 10:54 PM  

Buat la kat mana2 pun...

Posted on June 28, 2010 at 10:58 PM  

memang gempak..org malaysia ade xbuat gempak camni

Posted on June 28, 2010 at 11:31 PM  

nk buat bukit pasir pun sek runtuh .
kene byk bersabar buat neyh sume ;)

Posted on June 28, 2010 at 11:35 PM  

yg gmbr atas skali plng menarik
tp tu bukan ukiran kan?
huhuhuuh

Posted on June 29, 2010 at 12:17 AM  

TUl2...X de sifat kesabaran..
memang hancurr..nak buat patung jadi apa lak..hi

Posted on June 29, 2010 at 12:29 AM  

IntanNurulFateha:Tu ukiran la..nampak je macam real..hahah

Posted on June 29, 2010 at 12:38 AM  

uihhh cantik2 nye... memanglah kreatif sgt2 ni.

Posted on June 30, 2010 at 1:55 AM  

Tau x pe..mesti memerlukan kemahiran yang tinggi..

Posted on June 30, 2010 at 8:08 AM  

cantik meyh~~

Posted on June 30, 2010 at 6:19 PM  

sgt2 creative..tp pic 1st tu btul ke seni ukir??cam real ajek..hehhe

Posted on July 1, 2010 at 9:31 PM  

uhu..memag cantik letaknya..hehhee

Posted on July 3, 2010 at 11:32 AM  

gambar yg paling atas pun seni ukiran pasir gak ker? hahahaha, mcm susah nak percaya jer....

Posted on July 5, 2010 at 7:22 PM  

haha..Tapi percayalah..

Posted on July 5, 2010 at 7:31 PM  
Related Posts with Thumbnails