Pangkat yang ditawarkan Di Dunia Naruto

By PEJUANG KESENIAN EXTREME on 8:32 PM

Filed Under:



Adakah anda peminat naruto..Jika ya.adakah anda tahu mengenai peringkat-peringkat tahap ninja yang berjawatan..Apakah pula nama jawatan tersebut.Untuk pengetahuan anda semua,semua peringkat-peringkat yang ditawarkan ini mestilah melalui ujian yang diberikan oleh ninja tertinggi bagi melayakkan mereka mendapatkan jawatan tersebut.Tidak semua ninja ditingkatan yang sama memiliki kemampuan yang sama, begitu juga seorang ninja dengan tingkatan rendah mungkin memiliki kemampuan yang lebih besar daripada ninja di tingkatan atasnya.

Sebagai tambahan, terdapat beberapa tingkatan jabatan atau gelar khusus yang dapat diterima seorang ninja. Jabatan dan gelar ini berbeza dengan tingkatan normal, seorang ninja mungkin memiliki gelar yang sama dengan seorang yang tingkatan normalnya lebih tinggi atau lebih rendah daripada ninja tersebut.


Sambil baca boleh dengar lagu
Download Lagu ini

Peringkat Rasmi

Murid Akademi



Akademi merupakan tempat dimana calon2 yang berminat untuk menjadi ninja memulakan latihan dan ujian untuk menjadi seorang ninja.Latihan-latihan akan diberikan kepada mereka supaya menguasai teknik-teknik bela diri yang asas seperti Teknik Jurus bunshin no jutsu,kawarini no jutsu dan lain-lain.Setelah menjalankan latihan dan mereka lulus dengan jayanya, murid-murid akan menerima sebuah ikat kepala dari kain dengan sebuah lapisan metal ditengahnya, dan di atas lapisan metal tersebut tercetak lambang desa.

Genin



Setelah lulus dari akedemi,mereka akan digelar ninja berpangkat Genin.Genin merupakan ninja kelas rendah yang memerlukan bimbingan seorang Jounin dan menjalankan misi kelas D seperti membersihkan bakul dan menagkap kucing..(haha).Biasanya ninja berpangkat genin ini dibahagikan kepada kumpulan seramai 4 orang.Selain itu,hanya Naruto sahaja pernah diberi misi kelas C untuk mengawal tazuna, yang malah berubah menjadi misi kelas A karena adanya ninja pelarian yang menyerang.

Chuunin



Setelah para ninja berpangkat Genin berjaya melepasi ujian yang diberikan.,mereka akan dinaikkan pangkat sebagai Chuunin oleh Hokage.Pangkat Chuunin ini setaraf juga dengan dengan ketua pasukan dan kadang-kala juga digandingkan dengan Genin bagi menjalankan misi kelas B dan C.Misi yang dilakukan mereka tidaklah terlalu sulit tetapi berisiko dengan bahaya berbanding Genin.Jumlahpara Chunnin juga jauh lebih sedikit berbanding Genin didalam dunia naruto.

Jounin



Jounin merupakan ninja elit yang mempunyai pangkat yang agak tinggi. Para Jounin ini adalah kekuatan utama sebuah desa tersembunyi, setelah ANBU. Para Jounin biasa diberi misi untuk menyerang daerah musuh, pembunuhan,sabotaj, dan sebagainya. Misi yang mereka tempuhi mengharuskan mereka untuk berfikir dengan cepat .Mereka biasanya mengambil misi kelas A dan kelas S. Para jounin ini sangatlah kuat dan melawan mereka tanpa persiapan matang adalah tindakan bunuh diri. Para jounin juga ada yang ditugaskan sebagai pembimbing pasukan Genin rookie. Mereka juga bertindak sebagai guru bagi para Genin tersebut.

Jounin Istimewa



Jounin istimewa memiliki tugas khusus seperti mengajar, mengubat dan sebagainya. Para ninja perubatan adalah Jounin khusus yang tugasnya hanya mencari dan mengubati/memulihkan ninja yang tercedera. Tapi tidak semua ninja perubatan adalah jounin Istimewa. Ninja jenis ini adalah Seperti Sakura dan Shizune.

ANBU



ANBU adalah pasukan elit pembunuh rahsia yang ditugaskan untuk melakukan misi yang sangat berbahaya. Ketika melakukan misi, mereka tidak memakai nama dan tidak boleh melepas topengnya. Para anbu biasa bertindak sebagai mata-mata, Oinin ( ninja pemburu ), pemusnah mayat, pembunuhan rahsia, penjaga desa, dan jugasebagai perlindungan kepada hokage. Mereka juga diberi tugas menghadapi ninja kelas S yang kebanyakan sukar untuk ditewaskan oleh ninja kelas lain.. Kakashi masuk Pasukan Anbu di umur 16 tahun, sementara itachi menjadi anbu pada umur 13 tahun dan menjadi ketua pada umur 15 tahun. Para anbu bergerak secara misteri dan diam-diam. Para ANBU biasanya terdiri dari para Jounin. Di konoha, ada divisi anbu yang terpisah dan bergerak lebih rahsia lagi yang diberi sebutan ANBU "Roots" . Mereka dididik untuk menjadi mesin perang sempurna dan tanpa perasaan. Sai adalah anggota divisi ini. Mereka tidak punya nama, perasaan, rumah, keluarga, yang mereka punya hanyalah misi; itulah motto dari "roots"

Setelah diterangkan kepada anda mengenai jawatan yang ditawarkan oleh Kage setiap kampung..Bagaimana pula dengan pangkat yang tidak rasmi tetapi wujud di dunia naruto

Peringkat tidak Rasmi

Nukenin



Nukenin adalah ninja yang lari dan mengkhianati desanya. Seorang ninja seumur hidupnya harus tinggal di desa mereka dan keluar hanya untuk menjalankan misi. Nukenin ini ada yang berkelompok ada pula yang personal. Nukenin ini kebanyakan adalah penjenayah di desa asal mereka. Ada pula ninja tersebut yang masuk ke desa lain dan menjadi anggota desa tersebut.Ahli Akatsuki adalah salah satu jenis Nukenin

Kelas S



Shinobi kelas S adalah shinobi dengan tingkat kekuatan tertinggi dalam dunia naruto. Mereka sangat kuat dan beberapa diantaranya adalah kage dari desa-desa tersembunyi. Hampir semua ninja lebih memilih untuk mengelak daripada berhadapan dengan ninja kelas S. Banyak dari ninja kelas S adalah ninja pelarian dan Penjenayah. Para Sannin adalah ninja dalam golongan ini. Semua anggota Akatsuki juga golongan ninja ini.

Sannin



Sannin berertii 3 ninja. Legenda Sanin adalah julukan yang diberikan Hanzou kepada Jiraiya, Tsunade, dan Orochimaru pada saat akhir peperangan antara negeri api dan negeri hujan. Hanzou sangat terkesan dengan kemampuan mereka bertiga karena dapat bertahan dalam perang tersebut. Dan akhirnya ketiga ninja yang dulunya sahabat itu dikenal sebagai Legendary Sannin. Kekuatan mereka yang tersohor dan sekelas Kage membuat kawan maupun lawan hormat pada mereka.

Legendary Sannin telah memilih murid tempat menurunkan kemampuan mereka.

Gamma Sennin, Jiraiya telah memilih Naruto sebagai murid terakhir. Dan seperti yang diramalkan tetua kodok bahawa murid terakhirnya itulah yang akan mengakhiri kekacauan di dunia. Sifat mereka pun tidak jauh berbeza. Naruto dan Jiraiya adalah sama-sama pecundang yang kemudian menjadi orang yang sangat disegani. From Zero to Hero

Sang Hokage ke-5, Tsunade memilih Haruno Sakura sebagai muridnya. Dengan kecerdasan dan kesungguh-sungguhannya, Sakura berhasil melalui tahap-tahap pelajaran yang berat dari Tsunade. Dan ia pun mempunyai potensi untuk melampaui kemampuan gurunya itu.

Si jahat Orochimaru mengambil Sasuke sebagai muridnya. Sasuke yang haus akan balas dendam, memilih untuk bersama dengan orochimaru untuk belajar jutsu baru. Dengan kecerdasannya dan tekadnya yang kuat, Sasuke dengan cepat melampaui Orochimaru.

Latar belakang The Legendary Sannin Jiraiya, Tsunade dan Orochimaru sama dengan Naruto, Sasuke dan Sakura. Mereka adalah sahabat yang kemudian berpisah kerana mempunyai cita-cita masing-masing. Mungkin Naruto, Sasuke dan Sakura yang merupakan anggota pasukan tujuh akan melajutkan nama Legendary Sannin dikemudian hari

Kage



Hokage, Mizukage, Kazekage, Raikage, Tsuchikage adalah ninja tertinggi yang memimpin suatu desa tersembunyi. Biasanya mereka memiliki kemampuan diatas rata-rata dan cukup disegani. Sejauh ini Hokage Mizukage Raikage Tsuchikage Kazekage sudah ditunjukkan rupanya. Gelar kage hanya diberikan pada pemimpin 5 desa tersembunyi negara besar ninja saja.

Jika anda tidak mendapat bayangan mengenai perkara ini,akan ditunjukkan kepada anda peta dunia naruto.


Peta

Jadi,inilah penerangan serba sedikit mengenai pangkat-pangkat yang diberikan kepada ninja di dunia naruto..

Jika anda ingin mengetahui dengan lebih lanjut mengenai sejarah Konoha pula,anda boleh melayari laman blog ini.

Sejarah Konoha

19 comments for this post

Bagus. cukup rajin..
tapi akatsuki tu bukan peringkat..
diorang ninja buangan.. tak layak masuk peringkat ni

Posted on February 10, 2010 at 9:30 PM  

Suka kat kakashi..sempooooiiii

Posted on February 10, 2010 at 9:36 PM  

bagus info ni...citer naruto ni aku buat koleksi sampai sekarang :)

Posted on February 10, 2010 at 9:42 PM  

thnkz bro! sbb bg tau pasal imfo2 pasal ninja ni aku peminat naruta tap aku xthu plak psl2 ni? ape2 pun thnkz!!!

Posted on February 10, 2010 at 10:19 PM  

dah lama tak tengok cerita naruto..

Posted on February 10, 2010 at 10:47 PM  

Sy tak folo citer ni....tp, sy suke kt kakashi ng sasuke jek...sbb depa encem..boleh gitew?...hahahhah

Posted on February 10, 2010 at 11:05 PM  

Wah nampaknya minat benar anda dengan Naruto ni yer...

http://luvislam92.blogspot.com/

Posted on February 10, 2010 at 11:46 PM  

Zool:kamu memang betul..tu ada kesilapan fakta kat situ...bukan akatsuki tetapi Nukenin...Hamba silap..hahah

Posted on February 11, 2010 at 4:55 PM  

aku dulu layan gak kejap tapi malas la.
banyak sangat cerita dia.

Posted on February 11, 2010 at 8:58 PM  

woa!!! i love naruto!! the characters are awesome!!!! btw.. thanks following me...i follow u back...tq,

Posted on February 12, 2010 at 3:18 AM  

Bagi aku,pencipta naruto sangat genius...beliau mampu mencipta dunianya yng tersendiri...dunia yang hampir sempurna...

Posted on February 12, 2010 at 4:39 AM  

wah.. peminat naruto nih.. saperkah gerangan yg de dlm gambar ats skali tu? mmg minat tul ni...

Posted on February 12, 2010 at 11:53 AM  

minat tgk naruto nie... kalau boleh nak jadi kage.. hehe!!..

Posted on February 12, 2010 at 11:55 AM  

Fiezaradzi:jangan tuduh aq keyy..aku x sertai pun main cosplay ni...x de maknanya...

Afendi:nak jadi kage?
ilmu ninja cukup x...hahah

Posted on February 13, 2010 at 3:18 AM  

perghh...lengkap.. aku minat gler naruto ni...

Posted on February 13, 2010 at 4:20 AM  

wah..
bagusnya...
dapat gak info yang sebelum ni aku tak tahu.:)

Posted on February 13, 2010 at 7:58 PM  
Aus

hahahaha ,
aku xjumpe komen utk entri atas..
hahaha .

wei , tu macam permainan budak2 moden .hahaha .

tamiya tu yela..mase zamn dulu feymes gile kot .
hahahak .

Posted on February 15, 2010 at 2:33 PM  

aku mmg mnat gle narutto neh...
nice info...bgus2..

Posted on March 4, 2010 at 8:17 PM  

Untuk animasi Bleach dan Naruto.. bleh la rujuk disini.

Posted on October 12, 2010 at 9:05 PM  
Related Posts with Thumbnails