Keajaiban Azan

By PEJUANG KESENIAN EXTREME on 6:11 PM

Filed Under:

Azan seperti yang sedia maklum merupakan lafaz kursus yang diamalkan oleh umat islam sebagai tanda bagi menyatakan masuknya waktu solat fardu supaya orang mukmin segera untuk mengerjakan solat.

Azan mula diamalkan oleh orang-orang Islam pada tahun pertama Hijrah.

Dalam hadis yang diriwayatkan Bukhari dan Muslim daripada Ibnu `Umar r. a. “Pada mulanya ketika orang-orang Islam berhijrah ke Madinah, mereka berkumpul dan menunggu untuk mengerjakan sembahyang. Ketika itu tidak ada orang yang menyeru (melaungkan azan) untuk menunaikannya. Pada suatu hari Nabi s.a.w. telah mengumpulkan para sahabat untuk bermesyuarat tentang cara untuk memberitahu masuknya waktu solat serta mengajak orang ramai agar ke masjid melakukan solat jemaah.

Dalam mesyuarat itu, terdapat beberapa cadangan. Ada yang mencadangkan supaya dikibarkan bendera sebagai tanda waktu solat, Ada yang mencadangkan ditiup serunai ataupun trompet; dan ada yang mencadangkan supaya dibunyikan loceng. Semua usul yang diajukan telah ditolak oleh Rasulullah S.A.W.(kerana meniup serunai atau trompet dan memukul loceng adalah cara pemanggilan sembahyang bagi masyarakat Yahudi dan Nasrani(Kristian). Umar bin al-Khattab mencadangkan diteriakkan ucapan: “Telah datang waktu solat”. Usul ini telah diterima oleh Rasulullah S.A.W. tetapi Baginda menukar lafaz itu dengan lafaz “assolatu jami`ah” yang bererti “marilah solat berjemaah”.

Pada suatu malam Abdullah bin Zaid telah bermimpi mengenai cara yang lebih baik untuk memberitahu solat dengan mengumandangkanlah Allahu Akbar... (dan seterusnya lafaz-lafaz azan)”. Pada pagi harinya, Abdullah bin Zaid menemui Rasulullah S.A.W. dan baginda bersabda: “Mimpimu itu mimpi yang benar”. Nabi s.a.w. memerintahkan Bilal bin Rabah mengumandangkan azan tersebut. Ketika Bilal hendak menyerukan azan, Umar datang kepada Rasulullah S.A.W. dan menceritakan bahawa beliau juga bermimpi seperti Abdullah bin Zaid.

Al-Bazzar meriwayatkan bahawa: “Rasulullah S.A.W. pada malam Israk telah diperlihatkan dengan azan dan diperdengarkan kepadanya di atas langit yang ketujuh. Kemudian Jibril mendatanginya, lalu dia menjadi imam kepada ahli langit. Antara mereka ialah Nabi Adam a.s. dan Nabi Nuh a.s., Allah s.w.t. menyempurnakan kemuliaan baginya ke atas penduduk langit dan bumi”.

Itu merupakan serba sedikit sejarah azan yang diambil dari Wikipedia.Disebalik tajuk yang menarik dan benda yang ingin diceritakan disini sebenarnya bukanlah berkenaan sejarah azan mahupun pengasasnya tetapi benda yang ingin diceritakan disini ialah waktu azan dilaungkan.


Saya rasa jikalau benda ini tidak dibuat pendedahan pasti tiada siapa yang perasan.Sila lihat video yang disediakan:






Sesungguhnya Allah itu maha berkuasa yang menjadikan segala benda di muka bumi ini.Bila diperhatikan video yang disediakan ini,dapat dirungkaikan bahawa Azan tidak pernah berhenti berkumandang di seluruh dunia.


MasyaAllah..Besarnya keagungan tuhan

6 comments for this post

ajaib nya...

Posted on December 27, 2009 at 1:45 PM  

tahu xpe...tuhan punya kuasa...

Posted on December 27, 2009 at 2:14 PM  

kalau limit bagi suara manusia adalah tak jauh dari berapa meter(tak tau)je

tapi kalau dah seluruh pelusuk bumi melaungkkannya..omakhluk duduk kat pluto pun buleh dengar..


subhanallah!!masya allah!!!

Posted on March 12, 2010 at 3:49 PM  

subhannallah

Posted on April 21, 2010 at 9:58 PM  

allah maha besar..

Posted on April 26, 2010 at 12:14 AM  

Subhanallah..=)

Posted on July 22, 2010 at 7:29 PM  
Related Posts with Thumbnails
Print