Info Piala Dunia FIFA 2010

By PEJUANG KESENIAN EXTREME on 3:49 AM

Filed Under:


Kehangatan Piala Dunia Fifa 2010 yang bakal berlangsung di Afrika Selatan pada 11 Jun ini semakin dirasai oleh para kali bola diluar sana yang begitu teruja untuk menanti dengan penuh debaran siapa yang bakal bergelar juara..Dengan Itali memegang status sebagai juara bertahan,pasti banyak pasukan yang cuba untuk merampasnya.Jadi ,untuk memeriahkan suasana festival sukan terbesar dan berpengaruh di dunia ini,aku akan menyediakan sedikit info tentang Piala dunia 2010 ini..


1.Logo

Setiap edisi Piala Dunia memaparkan logo-logo yang tersendiri mengikut kesesuaian dan citarasa negara penganjur.Jadi beginilah rupanya Logo Piala Dunia Afrika 2010 yang dicipta oleh pihak mereka


2.Maskot

Maskot juga merupakan salah satu perkara penting yang mesti ada untuk memeriah dan mewarnai suatu pertandingan.Jadi pada tahun ini,mereka telah memilih seekor harimau bintang sebagai calon yang sesuai untuk menjadi maskot rasmi penganjur pada kali ini dan maskot tersebut diberi nama sebagai Zakumi,.nama Za merujuk kepada Afrika Selatan manakala kumi pula bermaksud 10..Melambangkan juga 10 bahasa yang digunakan di Afrika.

3.Bola Sepak

Ini merupakan bola rasmi yang akan digunakan di Kejohanan Piala Dunia 2010.Diberi nama sebagai Jabulani yang bermaksud "merayakan" atau "membawa kebahagian" di dalam bahasa Afrika.Bola ini sememangnya mempunyai unsur-unsur seni tempatan selain dicop sebagi bola yang paling bulat yang pernah dihasilkan oleh Adidas.

4.Lagu Tema

Lagu tema juga dikatakan suatu kemestian yang wajib ada ketika kejohanan sedang meriah berlangsung,.Dan pada tahun ni,lagu Wavin Flag nyanyian K'naan menjadi lagu tema Piala Dunia 2010..



Lagu dari K'Naan-Wavin Flag
Muat Turun Lagu Ini



5.Barisan Stadium


Stadium menjadi tumpuan para pengunjung untuk menyaksikan perlawanan yang dipamerkan oleh pasukan kesayangan masing-masing..Faktor keselesaan dan kapesiti juga menjadi faktor penting yang perlu dititik beratkan oleh tuan rumah.

6.Barisan pasukan bertanding
Pasukan bertanding juga menjadi faktor-faktor kemeriahan kejohanan ini..Jadi disini disenaraikan kepada anda 32 pasukan yang bertanding untuk merebut gelaran Juara..Negara-negara bertanding dibahagikan kepada 8 kumpulan yang terdiri daripada 32 negara..

Jadi itu sahajalah info yang hendak dikongsikan kepada anda mengenai Piala Dunia Fifa 2010 yang akan berlangsung di Afrika Selatan.
Jadi,siapa pilihan anda untuk menjadi Juara?

10 comments for this post

ko sokong sape bro? aku sebenarnye fans turki tp memandangkan dorg x msuk aku pilih spain!! hehehe ape2 pun kump E mmg kumpulan maut! semua kuat2 dlm tu...

Posted on March 6, 2010 at 7:30 PM  

dari dulu aku sokong brazil.. haha

Posted on March 6, 2010 at 8:10 PM  

tak sabar tunggu piala dunia nie huhuu

Posted on March 6, 2010 at 10:56 PM  

Aku sokong Jepun...walaupun tahu diaorg susah nak menang pasal tersepit dalam kumpulan maut..,

Posted on March 7, 2010 at 12:13 AM  

dulu slalu tengok piala dunia, masa sekolah la.sekarang.dh malas.sokong brazil :D

Posted on March 7, 2010 at 12:37 PM  

same la kita...aku pun cuma tengok game2 pilihan sahaja...
Aku x layan Fifa world cup
aku layan world cup asia saje

Apa itu,seach sendiri kat internet..hi

Posted on March 7, 2010 at 3:06 PM  

aku sokong Malaysia

Posted on March 13, 2010 at 2:54 PM  

forza azzuri~

Posted on March 16, 2010 at 6:20 PM  
Anonymous

saya mempercayakan kepada Cristian Ronaldo.dan lionel messi(POrtugal VS Argentina)semoga engkau masuk di final.

Posted on June 2, 2010 at 12:08 PM  

Tapi team yang nampak betul2 kuat x berapa nampak lagi la..

Posted on June 3, 2010 at 4:20 AM  
Related Posts with Thumbnails